Kraamtijd

Blog»Kraamtijd
Kraamzorg: eerste hulp tijdens de kraamtijd
Kraamzorg: eerste hulp tijdens de kraamtijd

Wat is kraamzorg?

Kraamzorg betekent dat jij en je partner in de eerste week na de bevalling ondersteunt worden door een kraamverzorgster. Een belangrijke taak van de kraamverzorgster is het in de gaten houden van de gezondheid van jou en je baby. Ze bekijk je eventuele hechtingen en houdt ze de kleur en het gewicht van je kindje goed in de gaten.  Daarnaast helpt ze jou in deze eerste week zoveel mogelijk bij de verzorging van je kindje, zodat jij ontlast wordt. Ze geeft je daarbij ook gelijk je tips en adviezen over onder andere de voeding, het gedrag en de verzorging van je kindje. Helemaal als het je eerste is. Zo kun je je kindje straks de beste zorg geven, ook als je kraamverzorgster weg is!  

Hoe vind ik een kraamzorgbureau? 

Het is niet moeilijk een kraamzorgbureau te vinden. Let alleen wel even op dat ze in jouw regio werken. Je vindt je kraamzorgbureau gemakkelijk via:

  • Internet
  • Telefoongids of Gouden Gids
  • Je verloskundigenpraktijk (bekijk de folders eens in de wachtkamer!)
  • Vrienden en kennissen die goede ervaringen hebben met een kraamzorgbureau

Je kunt er overigens ook voor een zelfstandig kraamverzorgende kiezen. In plaats van vanuit een grotere organisatie, werkt zij vanuit haarzelf. Een zelfstandig kraamverzorgende is vaak iets flexibeler. 

Wanneer moet ik kraamzorg regelen?

Kraamzorg kun je het best zo vroeg mogelijk regelen. In sommige grote steden ben je bij 8 weken zwangerschap zelfs al aan de late kant. Maar zorg in ieder geval dat je het vóór je 16e zwangerschapsweek hebt geregeld. Zo weet je zeker dat je straks kraamzorg hebt. En heeft het kraamzorgbureau genoeg tijd om je wensen in kaart te brengen. 

Soms krijg je bij de eerste controle bij de verloskundige (tussen je 7e en 10e zwangerschapsweek) al een inschrijfformulier mee voor een kraamzorgbureau. Lijkt je dit kraamzorgbureau wel wat? Meld je dan zo snel mogelijk aan!

Op hoeveel uur kraamzorg kan ik rekenen? 

Het standaard aantal uren kraamzorg is 49 uur. Dit wordt verdeeld over 8 dagen. Afhankelijk van je situatie kan dit meer of minder zijn. Moet je bijvoorbeeld langer herstellen door een keizersnede? Dan heb je misschien meer uren kraamzorg nodig. Is dit je 3e kindje en verloopt alles vlekkeloos? Dan kun je met minder uren uit de voeten.  Je hebt in ieder geval recht op minimaal 24 uur en maximaal 80 uur kraamzorg.

Wat kost kraamzorg?

Je bent tot 80 uur aan kraamzorg verzekerd in je verplichte basisverzekering. Wel betaal je een eigen bijdrage. Deze is voor 2013 vastgesteld op € 4,00 per uur. 

Ben je aanvullend verzekerd? Dan kan het zijn dat deze eigen bijdrage óók vergoed wordt. Dit verschilt per verzekeraar. Bekijk hiervoor je zorgverzekeringspolis of neem contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er na mijn inschrijving? 

Je kunt je vaak zowel telefonisch als via internet inschrijven. Hierna geeft het kraamzorgbureau je aanmelding door aan je zorgverzekeraar. Via de post ontvang je een bevestiging van je inschrijving. Ook krijg je een lijst toegestuurd met alle dingen die je nodig hebt door de bevalling en kraamtijd. Je inschrijving is definitief. 

Het intakegesprek

Ongeveer drie weken voor je uitgerekende datum volgt het intakegesprek. Dit kan telefonisch, maar vaak komt de medewerker van het kraamzorgbureau ook gewoon bij je thuis. Samen bespreken jullie hoeveel kraamzorg je nodig hebt en of je alle spullen in huis hebt voor de bevalling en kraamtijd. Ook is er ruimte voor vragen. Eventueel kun je je voorkeur voor een bepaalde kraamverzorgende uitspreken, bijvoorbeeld omdat vrienden of kennissen hier positieve ervaringen mee hebben. Het kraamzorgbureau kan niets garanderen, maar houdt er wel rekening mee. 

Kraamtranen: last van de ‘baby blues’
Kraamtranen: last van de ‘baby blues’

Wat zijn kraamtranen?

50% tot 80% van de vrouwen heeft na de bevalling even een dipje. Dit wordt ook wel de ‘baby blues’ genoemd. Deze huildagen komen het meest voor tussen de 4e en 10e dag van de bevalling. Je ziet het even niet meer zitten: je bent ontzettend moe, barst om het minste en geringste in huilen uit en wordt boos om niets. Soms duren deze kraamtranen slechts een paar uurtjes, soms een paar dagen. 

Het is niets om je zorgen over te maken. Heel veel kersverse moeders hebben last van kraamtranen. In de meeste gevallen verdwijnt het vanzelf. De symptomen van kraamtranen verschillen van vrouw tot vrouw. Maar misschien herken je je hierin?

  • droevigheid
  • overgevoeligheid
  • onverklaarbare stemmingswisselingen
  • zonder duidelijke reden in huilen uitbarsten
  • slapeloosheid
  • negatieve gedachten (bijv. dat je de verantwoordelijkheid niet aankan) 
  • schuldgevoelens 

Psychische oorzaken  

De eerste kraamdagen staan misschien nog in het teken van de grote liefde voor je baby, maar daarna kan de vermoeidheid flink toeslaan. Je slaapt weinig, je moet nog wennen aan de nieuwe situatie en ook de indrukken van de bevalling zijn nog niet verwerkt. En dan draag je vanaf nu ook nog een behoorlijke verantwoordelijkheid met je mee. Je krijgt met gevoelens te maken die compleet nieuw zijn. Tel daarbij de toestroom van visite op, en het wordt je al gauw allemaal een beetje teveel. 

Voel je niet schuldig als je niet continu dolgelukkig bent. Van een zwangerschap en bevalling moet je nou eenmaal psychisch herstellen. Het is daarnaast ook algemeen bekend dat je van vermoeidheid prikkelbaar en overgevoelig wordt! 

Hormonale oorzaken 

Het is bewezen dat oestrogeen en progesteron een antidepressief effect hebben. Tijdens je zwangerschap sta je 9 maanden lang stijf van deze hormonen! Niet gek dus, dat je op een ‘roze wolk’ zit. Ben je eenmaal bevallen? Dan dalen de concentraties van deze hormonen plotseling drastisch. Deze sterke hormonale daling kan tot stemmingswisselingen en depressieve gevoelens leiden. Net als je humeur ook kan veranderen rond je menstruatie.

Wat kun je er tegen doen? 

Meestal gaan kraamtranen na een paar dagen vanzelf over. Als je je draai begint te vinden en lichamelijk steeds meer herstelt. Je kunt het maar het beste gewoon over je heen laten komen. Het belangrijkste is dat je je in deze periode gesteund voelt door de mensen om je heen. Een aantal tips:

  • laat de tranen gewoon stromen en geneer je niet
  • neem genoeg rust en laat je lekker verwennen
  • praat erover met je familie en/of vrienden of iemand die hetzelfde heeft meegemaakt
  • bij slapeloosheid: een licht slaapmiddel kan je helpen om toch even bij te tanken
  • stel kraamvisite waar je tegenop ziet (collega’s, verre vrienden) even uit 
  • voel je niet schuldig: je houdt nog net zoveel van je baby!

Als de kraamtranen niet overgaan…

Gaan jouw kraamtranen maar niet over? Worden je negatieve gevoelens alleen maar sterker? Kun je op een gegeven moment nergens meer van genieten? Zelfs niet van je kindje? Dan kan het zijn dat je een postpartum depressie (<- linken naar: “Postpatrum depressie: als de ‘baby blues’ niet overgaat”) hebt. Je bent dan vaak vermoeid tot op het punt dat je niet meer de moeite neemt uit bed te komen. Of om jezelf te verzorgen… Alles is je teveel. 

Meestal treedt een postpartum depressie pas veel later op. Soms wel maanden na de bevalling. Zo’n 1 op de 10 vrouwen krijgt na de bevalling in meer of mindere mate met een postpartum depressie te maken. En het kan iedereen overkomen. Zelfs als je altijd de gangmaker van de familie was! Vermoed je dat jij een postpartum depressie hebt? Schaam je er niet voor, maar neem contact op met je huisarts. Hij kan je naar de juiste mensen doorverwijzen. 


Postpartum depressie: als de kraamtranen niet overgaan

Na je bevalling zit je op een ‘roze wolk’. Althans, dat is wat de buitenwereld van je verwacht. Maar soms wordt het je allemaal teveel: de onzekerheden die het moederschap met zich meebrengen of de hoge verwachtingen die je van jezelf hebt… Iedereen kan een postpartum depressie krijgen. Ook als je voorheen altijd vrolijk door het leven ging. Hoe kom je er weer uit? 

Wat is een postpartum depressie?

Een postpartum depressie is een depressie die je na (post) de bevalling (partus) krijgt. Veel vrouwen hebben na de bevalling wel even een dipje. Ze zijn vermoeid, huilen om alles en worden soms boos om niets. Het zijn de bekende kraamtranen (<- linken naar “Kraamtranen: last van de ‘baby blues’)  of de ‘baby blues’ die na een paar dagen vanzelf wel weer over gaan. Bij een postpartum depressie blijf je in deze negatieve gevoelens hangen. Sterker nog: ze worden alleen maar erger. Je kunt op een gegeven moment nergens meer van genieten en je ziet geen uitweg meer. Je hebt een postpartum depressie.

Eén op de tien vrouwen krijgt na de bevalling in meer of mindere mate met een depressie te maken. Zo’n depressie kan weken, maanden of zelfs nog langer aanhouden. Ook na een miskraam, abortus of zelfs na een adoptie kun je een postpartum depressie krijgen. 

Het gevoel te falen

Stond je eerst bekend als vrolijk en levenslustig, kun je nu honderdtachtig graden gedraaid zijn. Want zelfs de meest positieve mensen kunnen in een postpartum depressie terecht komen. Een postpartum depressie komt dan ook vaak als donderslag bij heldere hemel. Voor zowel jouzelf als je omgeving is het moeilijk te begrijpen. Je hebt vaak en groot schuldgevoel naar je omgeving en hebt het gevoel dat je overal in faalt.

Hoe herken ik een postpartum depressie?

De symptomen van een postpartum depressie lijken veel op die van een ‘normale’ depressie. Denk bijvoorbeeld aan angst en neerslachtigheid. Je bent vaak vermoeid tot op het punt dat je niet meer de moeite neemt uit bed te komen. Of om jezelf te verzorgen... Ook kun je last hebben van dwangangsten (bijv. bang dat je jezelf of je kindje iets aan doet) of een fobie ontwikkelen (bijv. straatvrees). Dit zijn veel voorkomende symptomen van een postpartum depressie:

  • angstaanvallen
  • in jezelf gekeerd zijn
  • slaapstoornissen
  • overdreven vermoeidheid/uitputting
  • concentratieproblemen
  • verwarring
  • woedeaanvallen
  • overbezorgdheid 
  • verlies van zelfvertrouwen/eigenwaarde
  • paniekaanvallen
  • hyperventileren

Daarnaast kun je ook lichamelijk klachten krijgen. Denk aan maag- en darmklachten, misselijkheid, haaruitval, huiduitslag of heel veel aankomen of afvallen. Als gevolg van al deze klachten heb je vaak ook nog eens totaal geen zin in seks. 

Lichamelijke oorzaken

Vooropgesteld: iedereen kan een postpartum depressie krijgen. Ook als er in jouw familie helemaal geen depressies voorkomen en je altijd vrolijk door het leven ging. Toch speelt erfelijke aanleg vermoedelijk een kleine rol. Zijn er in jouw familie veel mensen met een depressie? Dan loop jij ook iets meer kans. Daarnaast vermoeden onderzoekers dat er nog meer biologische factoren meespelen: 

  • Verstoring hormoonhuishouding: als je zwanger bent heb je een grote hoeveel van het hormoon ‘progesteron’ in je lichaam. Het progesterongehalte daalt meteen drastisch als je bevallen bent. Deze sterke hormonale verandering kan tot stemmingswisselingen en depressieve gevoelens leiden. Net als je humeur ook kan veranderen rond je menstruatie of rond de overgang. Alleen nu met een postpartum depressie als gevolg. 
  • Verstoorde schildklierwerking: door de hormoonschommelingen tijdens je zwangerschap gaat je schildklier vaak langzamer of juist sneller werken. Bekend is dat storingen in de werking van je schildklier zowel lichamelijk als geestelijk invloed op je kunnen hebben. Volgens sommige artsen kan de verstoorde schildklierwerking dan ook een postpartum depressie veroorzaken.

  • Vitaminetekort: tijdens je zwangerschap ‘eet’ je kindje veel met jou mee. Hierdoor kun je een tekort een bepaalde vitaminen en mineralen krijgen. Vooral vitamine B6, B12 en ijzer en zink. Dit tekort aan vitaminen en mineralen zorgt weer voor hormoonschommelingen die invloed kunnen hebben op je humeur. Veel vrouwen met een postpartum depressie hebben een tekort aan vitaminen en/of mineralen.

  • Ontregeling bloedsuiker: veel vrouwen met een postpartum depressie hebben last van ‘hypoglykemie’. Dit betekent dat ze snakken naar zoetigheid, terwijl hun bloed meer dan genoeg suiker bevat. Een ontregelde bloedsuiker wordt daarom in verband gebracht met een postpartum depressie.

  • Minder serotonine: serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Dit stofje in je hersenen zorgt ervoor dat je je goed voelt. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat je tijdens de zwangerschap als gevolg van hormonen een tekort aan serotonine kunt opbouwen. Dit zou je depressieve gevoelens kunnen verklaren. 

Psychische oorzaken 

Los van de biologische verklaringen, zijn er ook nog veel geestelijke aspecten die mee kunnen spelen. Ben je bijvoorbeeld perfectionistisch ingesteld? Of cijfer je jezelf snel weg? Dan heb je meer risico op een postpartum depressie. Ook als je van tevoren hoge verwachtingen had van het moederschap. Want naast een roze wolk, brengt het ook veel vragen en onzekerheden met zich mee. Misschien had je hier van tevoren niet op gerekend en zag je het moederschap enkel als zaligmakend geluk? Als je slecht nee kunt zeggen en moeilijk je gevoelens kunt uiten is dat ook een risicofactor. Ook onverwerkt verdriet of een andere ingrijpende gebeurtenis rond je bevalling kunnen een postpartum depressie uitlokken. 

Heeft mijn depressie invloed op mijn kind?

Depressieve moeders kunnen het vaak niet opbrengen om (op een positieve manier) contact met hun kindje te maken. Door het gebrek aan positieve aandacht kunnen deze kinderen al kort na de geboorte ander gedrag gaan vertonen. Ze zijn na een jaar vaak onrustiger en maken minder oogcontact met de moeder.  Ze zijn vaak onzekerder en leren minder goed. De verstoring van de moeder-kind binding heeft grote invloed op hun ontwikkeling. De helft van deze kinderen heeft voor z’n 18e jaar zelf te maken gehad met depressieve gevoelens. Het is daarom belangrijk om direct hulp te zoeken als je een postpartum depressie hebt.  

Schuldgevoel

Niet veel vrouwen willen toegeven dat ze in een depressie zijn beland. Het is een ziekte die niet snel begrepen wordt. Hoe kun je je nou zo voelen als je net een gezond kindje hebt gekregen? Het schuldgevoel overheerst. Gelukkig heb jij de eerste stap al gezet door deze pagina te lezen. Onthoud goed: hoe eerder je erkend dat je een postpartum depressie hebt, hoe eerder je geholpen kunt worden. En hoe eerder je weer van je klachten af kunt zijn!

Zoek hulp!

Vanuit huisartsen, maatschappelijk werk en kraamzorg komt er gelukkig steeds meer erkenning voor deze ziekte. En ook vanuit de maatschappij is er de laatste jaren meer begrip gekomen. Schaam je er dus niet voor, maar praat erover. Eerst met je partner en familie, maar daarna met je huisarts. Hij kan je naar de juiste mensen doorverwijzen. De behandelmethoden lopen uiteen van medicijnen tot psychotherapie (afhankelijk of de oorzaak lichamelijk of geestelijk is):

  • Hormoonbehandeling: door middel van medicijnen wordt je progesteronspiegel weer omhoog gebracht. Nadeel is dat je soms last van hoofdpijn of vermoeidheid kunt krijgen. Voordeel is dat je je al binnen een paar weken beter voelt. Omdat niet bij iedereen een progesterontekort de oorzaak is, werkt het maar bij zo’n 60% van de vrouwen. 
  • Behandeling vitaminetekort of schildklierafwijking: een vitaminetekort kan je hormoonhuishouding beïnvloeden, wat weer een weerslag heeft op je humeur. In zo’n geval kan de huisarts pyridoxine voorschijven, dit is vitamine B6. Voor een te snel of langzaam werkende schildklier kan via de internist medicijnen worden voorgeschreven. 
  • Behandeling lage bloedsuiker: aan de hand van testen en vragenlijsten kan worden ingeschat of jij een te lage bloedsuiker hebt. Is dat het geval, dan bestaat de behandeling doorgaans uit een dieet met eventueel homeopathische aanvullingen. 
  • Psychotherapie: zijn er bij jou onderliggende, psychische oorzaken voor je postpartum depressie? Dan is het verstandig om een psychiater of psycholoog te gaan praten. Er zijn veel verschillende vormen van psychotherapie. Maar ze helpen je allemaal om je negatieve gedachten naar de achtergrond te laten verdwijnen. En ze leggen de oorzaken van je negatieve gedachten en gevoelens bloot.  
  • Zelfhulpgroep: zijn er bij jou geen onderliggende, psychische oorzaken? Dan kun je alleen al veel hebben aan een zelfhulpgroep. Hier kun je je leed met lotgenoten delen en elkaar uit de put trekken. De zelfhulpgroep wordt vaak begeleid door een ervaringsdeskundige die ook in jouw schoenen heeft gestaan. De zelfhulpgroep boekt over het algemeen veel succes in de strijd tegen de postpartum depressie!
  • Slaapmiddelen en kalmeringstabletten: ze worden vaak voorgeschreven. Helaas helpen ze je niet van je problemen af. Maar ze kunnen je wel tijdelijk door een extra zware periode heen helpen. Probeer ze wel zo snel mogelijk weer af te bouwen. Soms werken slaapmiddelen of kalmeringstabletten verslavend en je wil er natuurlijk niet nóg een probleem bij! 
  • Antidepressiva: ze worden vaak voorgeschreven en de nieuwste soorten kennen steeds minder bijwerkingen. Nadeel is wel dat de meeste antidepressiva pas na zo’n 6 tot 8 weken beginnen te werken. Maar ze kunnen je wel nét even die rust geven om de boel voor jezelf op een rijtje te zetten. Na 4 tot 6 maanden stop je weer met de antidepressiva. De helft van de vrouwen met een postpartum depressie heeft baat bij antidepressiva. 
  • Alternatieve geneeswijzen: je kunt je heil ook in de alternatieve geneeswijzen zoeken. Of het gebruiken als aanvulling op je reguliere behandeling. Denk bijvoorbeeld aan homeopathie, accupunctuur of drukpuntmassage. Vraag wel even of jouw therapeut is aangesloten bij de beroepsvereniging. Zo weet je zeker dat hij heeft gestudeerd voor wat hij doet. 

Onthoud dat een postpartum depressie een ziekte van vallen en opstaan is. Een terugval komt regelmatig voor en bijna niemand geneest in één keer. Bewaar je geduld en vooral: hou vol!

Wat als ik eerder een postpartum depressie heb gehad? 

Heb je na je vorige bevalling een postpartum depressie gehad en ben je nu weer zwanger? Een postpartum depressie is een angstige ervaring en dat wil je natuurlijk niet nog een keer meemaken. Toch loop je helaas meer risico. Daarom is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen:

  • neem genoeg rust, zodat je goed voorbereid bent als je kindje komt (stop bijv. op tijd met werken!)
  • eet tijdens je zwangerschap gezond en neem multivitaminen (hiermee voorkom je een vitaminetekort)
  • neem genoeg rust tijdens de kraamtijd (laat je niet overstromen door kraamvisite, maak gebruik van je kraamverzorgster, regel hulp voor na de kraamdagen) 
  • praat veel met je partner over je gevoelens

Je kunt daarnaast ook direct na je bevalling preventief progesteron toegediend krijgen. Je progesteronspiegel zakt na je bevalling namelijk drastisch. Een sterke daling van dit hormoon wordt vaak in verband gebracht met het ontstaan van een postpartum depressie. Hiermee kan voorkomen worden dat je door een sterke progesterondaling weer in een dip raakt.

Omdat je eerder een postpartum depressie hebt gehad, zal je de signalen nu sneller oppikken en aan de bel trekken. Hierdoor verloopt een eventuele tweede postpartum depressie vaak minder heftig dan de eerste.

Hoe kan mijn partner mij helpen? 

De steun van je partner is van groot belang. Maar vergeet niet: ook voor hem is het heel erg zwaar. Er worden lichamelijk en geestelijk topprestaties van hem verwacht als kersverse vader. Een depressieve vrouw legt nog eens extra veel druk op zijn schouders. Een postpartum depressie treft dan ook het hele gezin. 

Toch is het belangrijk dat hij begrip toont en overtuigd is dat de situatie zal verbeteren. En dat hij betrokken is bij jouw behandeling. Een aantal tips voor je partner:

  • vertel haar dat je weet dat ze zich rot voelt
  • uit je respect en/of bewondering voor het feit dat ze hulp zoekt 
  • maak haar duidelijk dat ze ondanks haar depressie toch een goede moeder kan zijn
  • maak haar duidelijk dat niet gelijk alles goed hoeft te gaan
  • vraag haar regelmatig wat jij kunt doen om haar te helpen

Wat hij absoluut níet moet doen of zeggen:

  • haar álle taken uit handen nemen waardoor ze zich nog nuttelozer voelt
  • haar vertellen dat het “vanzelf over zal gaan” of dat het een fase is
  • uitspreken dat je baalt van de situatie
  • haar inpeperen dat dit de gelukkigste tijd van haar leven zou moeten zijn
  • haar vertellen dat je haar eerst leuker vond

Daarnaast is het belangrijk dat hij zichzelf niet verwaarloost. Misschien kan hij praten met een goede vriend, een familielid of de huisarts. Iedereen zal begrijpen dat het voor hem ook heel moeilijk is. Maar als hij jou continue vertelt hoe zwaar hij het heeft, zal jij je alleen maar schuldig gaan voelen wat je herstel niet ten goede komt. Het is belangrijk dat hij bij iemand kan uitrazen. Dit kan ook in de vorm van sport of een stevige wandeling met de baby.

Wat hij verder niet mag vergeten:

  • je vrouw stelt zich niet aan
  • simpelweg “je vermannen” om beter te worden helpt niet
  • het heeft niets te maken met slapheid of onwil om uit de depressie te komen
  • ze is niet per definitie een slechte moeder
  • ze houdt niet per definitie minder van haar baby dan jij
  • het is niemands schuld (ook niet die van jou!)

Kan mijn partner ook een postpartum depressie krijgen? 

Vrouwen lopen twee keer zoveel kans op een depressie dan mannen. Toch kan je partner na de geboorte van jullie kindje ook in een dip komen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • vermoeidheid en een gebrek aan slaap
  • financiële zorgen (“kan ik mijn gezin wel onderhouden?”)
  • plotseling een grote verantwoordelijkheid (“ben ik wel een goede vader?”) 
  • alle aandacht van zijn vrouw gaat naar de baby (gevoel het “vijfde wiel aan de wagen” te zijn)
  • plotseling angst om zijn vrijheid te verliezen
  • een vrouw met een postpartum depressie 

De symptomen van de postpartum depressie zijn bij de man nagenoeg hetzelfde als bij de vrouw. Ook de behandeling (los van specifieke lichamelijke oorzaken bij de vrouw) komt op hetzelfde neer. Het is belangrijk dat ook zijn postpartum depressie snel erkend wordt. Zo kan hij op tijd hulp krijgen. 

Customer Service Logo
Hulp nodig?Neem contact op met onze klantenservice
(op werkdagen 09:00 - 17:00)
  • Keurmerk Logo
  • iDeal Logo
  • Mastercard Logo
  • Visa Logo
  • PostNL Logo
  • AfterPay Logo