Zwangerschap en voeding

Blog»Zwangerschap en voeding

Ben je zwanger? Of wil je zwanger worden? Dan is het goed om extra op je eten en drinken te letten. Dat is goed voor jezelf, en voor je toekomstige baby.

Hou je bloed gezond en eet extra veel ijzer
Hou je bloed gezond en eet extra veel ijzer

Je maakt tijdens je zwangerschap extra veel bloed aan. Om het ijzerniveau in je bloed op pijl te houden, heb je dus meer ijzer nodig dan normaal. Te weinig ijzer in je bloed? Dan krijg je bloedarmoede. Op deze pagina vertellen we je hoe je aan je dagelijkse dosis ijzer komt.

Voor sterke botten: extra vitamine D
Voor sterke botten: extra vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, de celgroei en het ontwikkelen van het immuunsysteem. Je lichaam maakt de vitamine zelf aan onder invloed van zonlicht. Helaas valt het niet altijd mee om je dagelijkse portie zonlicht op te vangen... Slik daarom elke dag 10 microgram extra vitamine D. Zo weet je zeker dat je kindje niets tekort komt!

Waarom alcohol gevaarlijk is tijdens je zwangerschap
Waarom alcohol gevaarlijk is tijdens je zwangerschap

Alcohol: voor jou een genot, voor je kindje regelrecht vergif. Alcohol komt rechtsreeks in de bloedbaan van je ongeboren baby terecht en verstoort de groei en ontwikkeling. Met soms desastreuse gevolgen: hersenbeschadiging, groeiachterstand of zelfs een miskraam… Drink dus geen druppel meer zodra je probeert zwanger te worden!

Roken tijdens zwangerschap
Roken tijdens zwangerschap

Bij elke trek die je van sigaret neemt, stuur je gifstoffen direct de bloedbaan van je kindje in. Je kindje krijgt hierdoor te weinig zuurstof. Met soms desastreuse gevolgen, zoals vroeggeboorte of zelfs de dood… Stop dus direct met roken als je zwanger bent. Het liefst daarvoor al. Lukt het niet alleen? Zoek gerust hulp of begeleiding.

Kaas en zwangerschap
Kaas en zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je beter geen kaas gemaakt van rauwe melk eten. Deze kaas kan de Listeria-bacterie bevatten. In het allerergste geval kun je een miskraam krijgen als je hiermee geïnfecteerd raakt. Gelukkig wordt deze ongepasteuriseerde kaas in Nederland nauwelijks verkocht. Maar hou voor de zekerheid het etiket toch maar in de gaten. 

Eet extra vezels die zijn goed voor je darmen
Eet extra vezels die zijn goed voor je darmen

Vezels zijn voor iedereen belangrijk. Maar als je zwanger bent nog eens extra. Ze helpen tegen zwangerschapskwaaltjes als aambeien en obstipatie én ze zorgen voor een kleinere kans op zwangerschapsvergiftiging. Daarnaast geven ze je ook nog eens een vol gevoel, zonder dat je ervan aankomt. Ideaal!

Verantwoord vegetariër en zwanger
Verantwoord vegetariër en zwanger

Zwanger én vegetariër? Dan gaan er misschien veel vragen door je hoofd. Geen paniek: met een vegetarisch dieet kun je nét zo gezond zwanger zijn. Let alleen goed op dat je genoeg van de belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt die je misschien misloopt zonder vlees. Op deze pagina vertellen we je welke dat zijn én wat je daarvoor moet eten. 

Koffie en thee tijdens zwangerschap
Koffie en thee tijdens zwangerschap

Ben je een echte thee- of koffieleut? Pas dan op als je zwanger bent! In koffie en thee zit veel cafeïne. En dit is slecht voor je kindje. In het ergste geval kan het zelfs tot een miskraam leiden… Drink niet meer dan 3 à 4 kopjes koffie per dag. Zo hou je het veilig voor jezelf én je ongeboren baby.  

 Pas op met rauwe eieren
Pas op met rauwe eieren

Hoewel in Nederland slechts 3 op de 10.000 eieren besmet is, kun je toch maar beter oppassen. Van Salmonella kun je behoorlijk ziek worden. En je bent er ook nog eens extra vatbaar voor als je zwanger bent. Zorg dus dat je je eieren altijd eerst goed verhit, voor je ze opeet. En pas ook op met rauw vlees, fruit en rauwe groente.

Welke kruiden wél en niet veilig zijn
Welke kruiden wél en niet veilig zijn

Eet je graag pittig? Als je zwanger bent kun je dit gewoon blijven doen. De huis-tuin-en-keuken-kruiden uit de supermarkt zijn veilig te gebruiken. Zo lang je er maar niet misselijk van wordt of maagzuur van krijgt. Wel zijn er een aantal kruiden waar je niet teveel van moet nemen. En een paar die strikt verboden zijn. Op deze pagina vertellen we je welke dat zijn.

Schadelijke infecties: Salmonella, toxoplasmose en listeriose
Schadelijke infecties: Salmonella, toxoplasmose en listeriose

Zwanger? Dan ben je extra vatbaar voor Salmonella, toxoplasmose en listeriose. En een infectie met één van deze bacteriën of parasieten is tijdens de zwangerschap ook nog eens extra gevaarlijk. Pas dus op met het eten van rauw voedsel. En let op je hygiëne. Zo hou je de kans op besmetting zo klein mogelijk.

Slik extra foliumzuur en vitamine D
Slik extra foliumzuur en vitamine D

Eet je gezond en gevarieerd? Dan krijg je als het goed is alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Maar daar zijn twee uitzonderingen op: foliumzuur en vitamine D. Slik hier dus extra supplementen van. Zo kan je kindje zich goed ontwikkelen. Bespreek ook altijd even met je huisarts of verloskundige welke voedingssupplementen je gebruikt. 

Vreemde eetlusten zoals augurk met slagroom?
Vreemde eetlusten zoals augurk met slagroom?

Augurk met slagroom, vanille-ijs met worst of een onverzadigbare behoefte aan chocoladevla: 85% van de zwangere vrouwen krijgt te maken met dit soort vreemde eetlusten. Helemaal niet erg; je hormonen zijn de boosdoeners. Let er alleen wel op dat je niet te eenzijdig gaat eten en dat je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt!

Eten voor twee? Nee!
Eten voor twee? Nee!

Augurk met slagroom, vanille-ijs met worst of een onverzadigbare behoefte aan chocoladevla: 85% van de zwangere vrouwen krijgt te maken met dit soort vreemde eetlusten. Helemaal niet erg; je hormonen zijn de boosdoeners. Let er alleen wel op dat je niet te eenzijdig gaat eten en dat je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt!

De belangrijkste voedingstips op een rij
De belangrijkste voedingstips op een rij

Zie je door de bomen het bos niet meer door alle voedingsadviezen? Op deze pagina de belangrijkste voedingstips voor je op een rij. Wat moet je wél en wat moet je níet eten om je kindje zo gezond mogelijk op de wereld te zetten? 

De verloskundige: bewaakt jullie gezondheid
De verloskundige: bewaakt jullie gezondheid

Je verloskundige houdt zowel tijdens je zwangerschap, bevalling als in je kraamtijd de gezondheid van jou en je kindje in de gaten. Je gaat regelmatig bij haar op controle en bij eventuele complicaties stuurt ze je door naar een specialist. Ze is dus eigenlijk je persoonlijke ‘dokter’ tijdens deze bijzondere tijd in je leven. Zodra je weet dat je zwanger bent, kun je opzoek naar een verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt.


Customer Service Logo
Hulp nodig?Neem contact op met onze klantenservice
(op werkdagen 09:00 - 17:00)
  • Keurmerk Logo
  • iDeal Logo
  • Mastercard Logo
  • Visa Logo
  • PostNL Logo
  • AfterPay Logo