Hou je bloed gezond: eet extra veel ijzer

  • Geplaatst op
  • Door ikwordmama.nl
  • 0

Je maakt tijdens je zwangerschap extra veel bloed aan. Om het ijzerniveau in je bloed op pijl te houden, heb je dus meer ijzer nodig dan normaal. Te weinig ijzer in je bloed? Dan krijg je bloedarmoede. Op deze pagina vertellen we je hoe je aan je dagelijkse dosis ijzer komt.

Waarom heb ik extra ijzer nodig?

IJzer is nodig voor de aanmaak van het stofje ‘hemoglobine’. En hemoglobine zorgt weer voor het zuurstoftransport in je bloed. Te weinig ijzer? Dan kan je bloed het zuurstof in je lichaam niet meer goed vervoeren en krijg je bloedarmoede. Je voelt je vermoeid en slap. IJzer is dus heel belangrijk voor je bloed. Helemáál als je zwanger bent, want dan maakt je lichaam ook nog eens extra veel bloed aan voor je baarmoeder, je placenta én je baby. Om het hemoglobineniveau op pijl te houden, heb je tijdens je zwangerschap dus extra ijzer nodig.


Hoe kom ik aan extra ijzer?

Gezond en gevarieerd eten is het allerbelangrijkste. Toch kun je best gericht eten om extra ijzer binnen te krijgen. Onderstaande producten bevatten veel ijzer. Uit de dierlijke producten haal je het állermeeste ijzer.


- Vlees
- Vis
- Schaaldieren
- Kip
- Ei
- Noten
- Peulvruchten
- Appelstroop
- Volkorenproducten
- Spinazie en andere bladgroenten

Wil je het helemaal goed doen? Zorg dan dat je tijdens je maaltijd óók extra vitamine C binnenkrijgt. Bijvoorbeeld door een sapje of een stukje fruit bij het eten te nemen. Het liefst citrusfruit. Vitamine C zorgt voor een extra goede opname van ijzer in je darmen. Drink in ieder geval geen koffie, thee of melk bij je maaltijd: deze producten remmen de ijzeropname juist weer.
 

Blijf jij ondanks je dieet toch nog een ijzertekort houden? Dan zijn er ook siropen met extra ijzer (bijvoorbeeld Floradix of Roosvicee Ferro). Ook kan je huisarts speciale ijzertabletten voorschrijven. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden