Elodie verhaal
Het verhaal begon in 2005 in Stockholm, toen onze oprichter Linda Sätterstrm haar eerste dochter kreeg, Elodie. Goed ontworpen kleding voor baby’s en peuters was in die tijd al overal te vinden. Maar Linda kon geen goed ontworpen alternatieven vinden voor veel van de andere producten die je nodig hebt voor het leven met een baby. Daarom ontwikkelde ze haar eerste product, een clip voor fopspenen. Een exemplaar dat schitterend paste bij de outfit van haar dochtertje. Ze begon de clips te verkopen en het idee sloeg enorm aan bij andere ouders. Eerst in Stockholm, daarna in Zweden en tenslotte over de hele wereld. De clip voor fopspenen blijft het vlaggenschip van Elodie en is een van hun bestsellers.
Wat begon als een leuk doe-het-zelfproject is inmiddels uitgegroeid tot een bekend internationaal merk met hoofdkantoor in Stockholm en een fantastische groep medewerkers die Linda’s passie voor design en functionaliteit delen. Samen hebben ze een breed scala aan producten ontwikkeld voor baby’s en peuters, variërend van fopspenen en slabbetjes tot kinderwagens en accessoires voor kinderwagens. Allemaal producten die het leven met kinderen nog mooier maken.
Verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst van onze kinderen
De planeet warmt veel te snel op en wij maken ons zorgen over de toekomst van onze kinderen. We erkennen ook de tegenstrijdigheid tussen onze industrie, die wordt gedreven door snelle consumptie, en het concept van duurzaamheid. Dus, in plaats van ons te identificeren als een duurzaam merk, willen we u laten zien hoe we streven naar de meest verantwoordelijke versie van onszelf. Elke dag werken we aan het maken van betere keuzes om onze impact op het milieu te minimaliseren. We kunnen niet alles tegelijk doen, maar we kunnen wel beloven dat we er altijd naar zullen streven om beter te zijn.


Verantwoorde productie
Ons doel is dat tegen 2026 elk product in ons assortiment wordt geproduceerd volgens een of meerdere van onze 4 Productieprincipes. Elk nieuw seizoen brengen we verbeteringen aan en we hebben nog veel werk voor de boeg. In 2020 zitten we op 53%.
Principe 1: Gerecycleerde materialen
Wij zijn gepassioneerd door materialen. Zowel vanuit het oogpunt van de consument met een focus op hoge functionaliteit, maar ook als een manier om onze snel veranderende industrie duurzamer te maken. Bewust zijn van de keuzes die we maken en consequent werken aan duurzamere opties is erg belangrijk voor ons. Daarom maken we gebruik van gerecycleerde materialen.
Op dit moment wordt 11% van het polyester dat we gebruiken gerecycled. We streven naar 80% in 2026 en daarna zullen we niet-gerecycled polyester volledig verwijderen.


Principe 2: Plantaardige materialen
Wij zijn actief bezig met de nvoering van het gebruik van natuurlijke, plantaardige vezels in onze producten. Tot nu toe hebben we vooral bamboe en maïs gebruikt. Het voordeel van dit soort vezels is dat ze duurzaam zijn en toch biologisch afbreekbaar, composteerbaar en hernieuwbaar — en dat ze plastic, dat gevaarlijk afval is, gedeeltelijk vervangen.
Er is nog geen oplossing om duurzame producten te maken van uitsluitend plantaardige materialen. Daarom moeten we een mix van bamboe en traditioneel plastic gebruiken. Terwijl we dat doen, werken we altijd aan het uitfaseren van plastic en het geleidelijk invoeren van plantaardig materiaal. Vandaag wordt 12% van onze producten gemaakt van traditioneel plastic, en 60% daarvan van plantaardig composietmateriaal. Ons uiteindelijke doel is om al het traditionele plastic te vervangen door plantaardige of gerecyclede alternatieven.
Principe 3: Upcycling
Upcycling is onze manier om onze consumenten te helpen minder te consumeren door de levensduur van elk product te verlengen. Hoe langer je een product gebruikt, hoe kleiner de milieu-impact ervan wordt. Hier vindt u geweldige tips van Elodie over hoe u uw producten kunt upcyclen.
Ons creatieve ontwerpteam is toegewijd aan het toevoegen van slimme functies en ontwerpen om de producten meerdere gebruiksgebieden te geven.


Principe 4: Gemaakt om lang mee te gaan
Baby’s en peuters zijn niet bepaald de meest voorzichtige consumentengroepen die er zijn. Dingen worden vaak tot het uiterste van hun capaciteit getest. Het maken van kwaliteitsproducten is dus een absolute noodzaak als u in deze sector succesvol wilt zijn. Afgezien van het veiligheidsaspect is ook het verzekeren van een hoge duurzaamheid uiterst belangrijk voor het verantwoord consumeren van producten. Door de levensduur en het gebruik van elk product te verlengen, verlaagt u de milieu-impact ervan aanzienlijk.
Duurzaam voor 3 kinderen
Daarom hechten wij bij Elodie veel belang aan hoge kwaliteit. Omdat we de meeste van onze producten vanaf nul ontwikkelen, kunnen we elk aspect ervan controleren, in plaats van te vertrouwen op kant-en-klare componenten. Tegen 2026 is ons doel dat 75% van onze producten duurzaam genoeg zijn om te gebruiken voor minimaal drie kinderen. De resterende 25% zijn producten voor hygiënische artikelen voor dagelijks gebruik.


Tweedehands
Bij Elodie maken we producten die vele jaren meegaan en die door meer dan één kind gebruikt kunnen worden. Duurzaamheid gaat voor ons in de eerste plaats over verantwoorde materiaalkeuzes en slim design, om consumptie en productie van nieuwe artikelen te verminderen. We willen bewustwording en meer recycling in de kinderindustrie stimuleren. Er zijn veel goede alternatieven online als u een nieuw thuis wilt vinden voor uw Elodie producten.
Zaken doen met verantwoordelijke partners
Als je voortdurend van producent en productielocatie verandert, is er bijna geen manier om het vertrouwen en de transparantie op te bouwen die nodig zijn om er zeker van te zijn dat alles gebeurt zoals afgesproken. Bij Elodie hechten we meer waarde aan de relatie met onze producenten dan aan wat dan ook.
Wij hebben een gedragscode die elke leverancier vr 2025 moet ondertekenen. Dit contract garandeert dat onze leveranciers hun werknemers en werkruimten op ethische wijze behandelen en de standaardvoorschriften voor veiligheid en gezondheid naleven.
Wij zoeken altijd partners die hun productie zo ver mogelijk kunnen traceren en die een of meer van de vele beschikbare internationale normen gebruiken


Transport
Bij Elodie is een groot deel van onze activiteiten afhankelijk van solide logistiek en transport. Aangezien naar schatting 90% van onze productie in Azië plaatsvindt, zijn we ons ervan bewust dat dit een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt voor de manier waarop we onze geproduceerde goederen vervoeren. Daarom hebben wij een zeer strikt transportbeleid om de uitstoot zo veel mogelijk te beperken:
We hebben een strakke continue dialoog met zowel onze leveranciers als onze expediteurs om ervoor te zorgen dat we altijd alle ruimte in onze zeecontainers optimaliseren en benutten.
We kiezen ervoor om met bekende vervoerders te werken, zodat we altijd volledige traceerbaarheid van onze zendingen hebben en toegang hebben tot gegevens over onze emissies.
We vermijden luchtvracht, omdat deze de grootste uitstoot met zich meebrengt. Onze limiet voor luchtvracht is vastgesteld op een maximum van 2% per jaar.
Lid van STICA
Elodie is een actief lid van STICA, het Zweedse Textielinitiatief voor Klimaatactie.
«De Verenigde Naties hebben onlangs het Climate Action in Fashion initiatief Hier in Zweden heeft onze regering zich ten doel gesteld om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om deze doelstellingen te helpen bereiken, lanceren toonaangevende Zweedse actoren in de kleding- en textielindustrie dit nieuwe initiatief. Het doel is om kleding- en textielorganisaties en de hele Zweedse kleding- en textielindustrie te ondersteunen bij het verminderen van onze impact op het klimaat en tegelijkertijd ons wereldwijde concurrentievermogen te versterken. Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat Zweden meer dan zijn deel doet door ruim voor 2050 de eerste klimaatpositieve kleding- en textielindustrie ter wereld te worden. Wij geloven dat dit de enige manier is om ervoor te zorgen dat we de klimaatcrisis zullen oplossen.»
